Motorcykel teknik til praktisk prøve 2017
Betjeningsudstyr:
- Kontakt til tænding, lygter, elektrisk starter, motorstop og horn.
- Kontakt til positionslys, nærlys, fjernlys og blinklys.
- Evt. afspærringshane for benzintilførsel.
- Håndtag til gas og choker.
- Greb til håndbremse og kobling.
- Pedal til fodbremse, gear og eventuel kickstarter.
- Styr, sidestøtteben og evt. centralstøtteben.
- Speedometer og eventuel omdrejningstæller, kontrollampe for,olietryk, elektrisk strøm samt lys i lygter, herunder blinklys og eventuel kontrol for temperatur, gear og ABS-bremser.
Styreapparatet:
- Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
- Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
- Styr og håndtag skal sidde fast.
- Slør mellem kronrør og styrestamme og mellem gaffelkrone og samlestykke samt i tele-skoprør må ikke forekomme.
- Styreapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.
Mekaniske håndbremse:
- Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til.
- Bremsearme, bremsekabler og trækstænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen.
Mekanisk fodbremse:
- Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i henhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
- Bremsepedalen skal have en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.
- Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke være deformerede.
Hydrauliske håndbremse:
- Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.
- Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.
- Bremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes af dele af motorcyklen.
- I beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerne.
- Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsevæske fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser.
Hydraulisk Fodbremse:
- Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.
- Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
- Bremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt med konstant påvirkning.
- I beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerne.
- Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsevæske fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser.
Lygter, refleks og horn:
- Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
- Nærlyset må ikke blænde. (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
- Stoplygter skal give væsentlig kraftigere lys end baglygter.
- Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys. – Nummerpladelygten skal have hvidt lys, der kan belyse nummerpladen.
- Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke. –
- Hornet skal have en klar, konstant tone.
Motor og udstødningssystem og transmissionen:
- Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
- Motoren må ikke være tilsølet af ud sivende olie.
- Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
- Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
- Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
- Kæden eller tandremmen skal have en tilpas stramhed. Den skal normalt kunne bevæges 1-2 cm op og ned midt mellem tandhjulet på gearkassen og baghjulet.
Bærende dele:
Eleven skal kunne kontrollere om følgende forhold ved de bærende dele er opfyldt:
- Hjulfælge skal være ubeskadigede.
- Hjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og til stede i fuldt antal.
- Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt og uden slør.
- Dæk skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
- Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti efter en kraftig ned trykning løfter sig og falder til ro med det samme). Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet.